zondag 1 april 2012

Alphense Grove Mosterd

Geen idee of het bestaat, Alphense Mosterd (wel te verstaan uit Alphen aan den Rijn)
Zo niet dan is er per vandaag een nieuw streekproduct geboren 1 april 2012

Grove Alphense gele mosterd met komijn en venkelzaad
Dit is mijn werkwijze met de ingredienten:

We nemen:
100 gr geel mosterdzaad
200 cc chardonnay wijn azijn (zelf gemaakt of gekocht)

de verhouding van de kruiden is mijn geheim, maar gebruik niet te veel!
Komijnzaad
Venkelzaad
Zout
Peper
En e.v.t. iets suiker

Het is belangrijk dat u alles 1 a 2 dagen laat wellen in de azijn,
als de azijn is opgenomen en de mosterdzaadjes gemakkelijk tussen de vingers
uiteen spatten kunnen we verder!



Zelf vind ik het erg plezierig om met een vijzel te werken,
dan heb je gelijk het gevoel dat je er wat voor heb moeten doen.




Voorzichtig alles kneuzen.



Persoonlijk ben ik een groot liefhebber van grove mosterd, ik ben er erg voor dat je nog de struktuur van de mosterdzaadjes terug kan vinden.






Als we de gewenste grofheid hebben bereikt moeten we helaas het broodje hotdog nog even laten liggen want de mosterd moet nog rijpen.
Dit kunnen we doen in de koelkast of er buiten, wilt u een zachte mosterd dan laten we hem uit de koelkast en willen we een scherpe mosterd dan in de koelkast.

Waarom?
De mosterdolie vervliegt bij kamer tempratuur, en de mosterdolie heeft nou juist die scherpe mosterd smaak. Daarom!

Nu is het zaak om de mosterd 2 dagen te rijpen zodat alle smaken goed kunnen loskomen,
en samen gaan in deze heerlijke mosterd.



Bon appétit!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten