dinsdag 17 juli 2012

Pilsje?

Op aanraden van de Brouwmarkt ben ik een Premium Pils gaan maken van Muntons.
En ik moet zeggen, dit gaat mij wel bevallen!


Deze keer ben ik dus een pils gaan maken, wel een wat zwaarder pils als een normale, Heineken, Grolsch of Dommelsch.

Maar meer richting een Amstel Gold, een stevig en smaakvol biertje die ook wat hoger in zijn alcohol zal zitten.

Alle pils is wel bier, maar niet alle bier is pils.

Zo kennen we bijvoorbeeld oud bruin, tripel, dubbel, witbier, stout, ale, weizen, porter en nog veel meer. Tevens kennen we ook een type wat we pils of pilsener noemen. Allemaal zijn het verschillende types, maar het is allemaal bier. Alle types hebben zo hun eigen karakter. Zo staat pils of pilsener er om bekend dat de geur neutraal tot iets zwavelig is. De smaak is bitter, moutig tot zoet en het mondgevoel is iets samentrekkend. De nasmaak is bitter, hoppig en droog en blijft lang hangen. (bron smaakomschrijving pils: Bier Typen Gids, referentiegids voor bierliefhebbers, keurmeesters en brouwers door Derek Walsh isbn 90 215 3612 9)

Met deze kit is het procedé niet veel anders van mijn andere blog over bier maken,
maar we gaan het toch doen!

Wat krijgen we bij de kit,
de moutstroop met hop en andere smaak stoffen en het biergist.


Omdat ik de vorige keer een complete bier brouw kit heb aan geschaft,
hoef ik nu alleen het bier te kopen en dan kunnen we aan de slag.

Nog snel even de laatste flesjes van mijn vorige sessie burgemeester gemaakt zodat ik die volgende week weer kan vullen.

We beginnen natuurlijk weer met het reinigen,
de emmer, een grote lepel, de deksel en het water slot.
Dit doen we weer met sulfiet, zorg ervoor dat alles in aanraking is geweest met de sulfiet oplossing.
En spoel het eventueel na met water.



De flesjes en de hevelpomp hebben we nog niet nodig, pas als de gisten alle suikers in alcohol hebben omgezet.

Maak nu het blik open en zet hem in een grote pan met water, zodat de vulling vloeibaar wordt.


Als de inhoud van het blik vloeibaar is gaan we dit in de pan doen, zorg ervoor dat alles mee gaat.
Dan ongeveer 3 liter water en 1 kilo suiker toevoegen en aan de kook brengen.



Als dit ongeveer 2 minuten zachtjes heeft gekookt laten we het iets afkoelen, voordat het in de brouwemmer gaat.

Als het iets is afgekoeld, dan kan de hele inhoud van de pan in de emmer.
En vul dit aan met water van ongeveer 25'c tot 18 liter


Ho maar dat is genoeg!
Omdat we willen weten wat de Soortelijke Massa (S.M.) is gaan we dat meten met de Hydrometer.
Bij mij is die ongeveer 1040 S.M. maar mijn water was nog iets te warm.


Na ongeveer 2 uur wachten was de temperatuur gedaald naar 23'c in staat mijn Hydrometer op 1045 S.M. Dat is beter.
Als ik nu het Meter is Weten tabel van de brouwmarkt erbij pak, zie ik dat dit ongeveer een alcohol percentage gaat opleveren van 5,8 % mooi daar kan ik wel mee leven.

De gist, gebruik hiervoor alleen bier gist.
Gelukkig hebben ze daar bij Muntons aan gedacht.


Dit gehele zakje in de emmer en dan met de schoon gemaakte lepel en goed door roeren.


Deksel erop, water slot voor de helft vullen met....... even denken! natuurlijk Water.


Dan dan kan die lekker gaan pruttelen, op een temperatuur van 20 tot 25'c
Elke dat even roeren of met de emmer walsen en checken of er nog water in het waterslot zit.
We willen tenslotte geen ongedierte zoals vliegjes in de pils.

Na ongeveer een week van aangenaam gepruttel en geblop is het rustig in de bijkeuken.
Zullen alle suikers zijn omgezet in alcohol en koolzuurgas?

Dat gaan we dus weer even controleren met de Hydrometer.


Op de 1000 S.M. dat is goed, geen suikers meer.

ARE YOU READY TE BOTTEL?

Ja, mooi. Kan kunnen we alle flesjes gaan schoonmaken.
Ik gebruik graag beugel flessen vanwege het gemak.
Maar er is genoeg mogelijk. Ook allemaal te bestellen bij de brouwmarkt.

Ook de flessen en de hevelpomp maken we schoon met een sulfiet oplossing.


De emmer op de aanrecht.


Pompje er in, net boven de bodem.
Zodat de dode gisten rustig blijven liggen.


En dan willen we natuurlijk nog koolzuur in ons bier,
dat doen we door suiker in het flesje te doen.
ongeveer 2/3 theelepen aan kristal suiken.
Dat zal onze gisten wel weer even aan het werk zetten.


En hevelen maar


Dopje er op, even de fles afspoelen en terug naar de warme plek.
Voor de na gisting op fles.
Omdat er nu een dop opzit of kroonkurk natuurlijk dat is aan jou, kan het koolzuurgas er niet uit en zal het in het bier gaan zitten.
Voor een aangename prikkel op de tong en een ferme schuim kraag.


Tot volgende week jongens.


Zo het weekje is weer voorbij, en tijd om naar het resultaat te kijken!


Dit lijkt mij geen straf, ik ga er nu van genieten.
De volgende bij jou thuis?

Proost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten