donderdag 23 augustus 2012

Rinse Appelstroop

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen.
Appelstroop bevat van nature weinig ijzer net zoals spinazie.
Dus popeye dat is pech hebben!
Vroeger bevatte appelstroop wel veel ijzer maar dat kwam door de ijzeren potten
waarin de stroop werd gekookt.
 
Ik doe het zonder ijzer maar als je wel extra ijzer wil,
kan je wel een handje ijzeren spijkers mee koken.
 
Dan kom ik op het volgende,
Rinse appelstroop....
Het komt niet uit het dorpje Rinse,
ook de boer heet niet zo.
Maar het komt van het woord rins wat friszuur of zurig betekend.
Wat betekend dit voor de appelstroop?
We maken geen gebruik van suiker alleen de natuurlijke suikers uit de appel.
 
Ook maak je met het zelfde gemak appel-perenstroop.
Peren bevatten meer suiker en je stroop zal ook zoeter zijn.
50 om 50 procent is een mooie verhouding.
 
Ga nou niet zoals de supermarkt merken suikerbietensap gebruiken!
We willen toch appelstroop,
ik snap het wel lekker goedkoop en wie proeft het nou?
Maar 70% suikerbietensap en maar 30% appelsap..... dat mag toch niet.
Nou wij..... Als je pure appelstroop heb geproefd dan wil je niet meer anders.
 
Vandaag dus appels gaan plukken bij de ouders van de chef van brasserie mijn schoonouders uit Boskoop.
Klinkt ingewikkeld maar dat valt mee.
 
2 rassen hebben we geplukt de Cox's Orange Pippin en een voor mij onbekende.
 
 
Uit 6 kg appels haal je met een sap centrifuge ongeveer 3 liter appelsap.
Ook kan je de appel invriezen dan ontdooien en daarna in een theedoek uitknijpen,
de opbrengst is dan wel minder.
Wil je al deze moeite niet doen en wil je hele dure appelstroop?
Dan kan je natuurlijk ook biologische troebele appelsap kopen!
 
 
Nu gaan we eerst alle appel in vieren delen.
 
 
We zetten de sap centrifuge klaar
 
 
Een gaan met die banaan.
 
 
Alles in een soep pan,
neem wel een grote want het kan flink schuimen.
 
 
Nu laat ik het appel sap 2 uur lang staan zonder het te verwarmen.
De appel sap zal nu iets bruin kleuren (oxideren)
Geen probleem dit wil ik juist,
Dan krijgen we straks een mooie diep donker bruine kleur in plaats van een karamel achtige kleur.
 
Voor het inkoken moet je echt wel even de tijd nemen,
2 uur is echt geen uitzondering.
Want je kan de pan natuurlijk wel op je wok vlam zetten.
Maar dan kan ik je alvast vertellen dat het gaat aanrotten.
We gaan het dus rustig aan inkoken.
 
 
Ook is het verstandig om het schuim wat onstaat eraf te scheppen.
 
 
En we blijven maar inkoken.
 
 
Als de stroop begint te glimmen dan komt het einde inzicht.
Ik kook de stroop tot 110'c dan is de stroop nog niet dik,
maar in appel zit ook pectine (een bindmiddel wat voorkomt in fruit).
Dit zal zorgen voor een jam achtige structuur.
 
Bij het bereiken van de 110'c kan het vuur uit en wacht een half uur,
zodat alles iets kan afkoelen!
 
We kunnen de potjes tevoorschijn halen,
en vullen maar.
Dit is de opbrengst van vandaag,
ik ben tevreden.
 
 
En zo is die geworden na het afkoelen en opstijven.
Het hoeft niet in de koelkast en blijft lang goed.
 
 
Al zeg ik het zelf erg lekker op en plak zuurdesem brood met veel roomboter en appelstroop.
 
Succes!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten