maandag 12 mei 2014

Limonade snel en makkelijk, van vlierbloesem en seringen.

Het staat er nu vol mee,
en het ruikt heerlijk.
 
De bloesem van de vlier en seringen.
 
Gemeente tuinen of gewoon bij je buren,
in de nacht je bed uit en struinen maar ;)
 
De vlier bloesem
 
 
En de seringen
 
 
Plukken maar,
let wel op zo min mogelijk takjes en bruine bloemen.
 
 
Als je de oost binnen heb naar huis!
 
Gaan we limonade maken ;)
 
 
 
Ook ben ik alvast begonnen met alle takjes eraf te knippen.
 
Wassen doe ik niet aan,
we gaan het nog koken en het regende pijpenstelen toen ik buiten liep.
 
Wat hebben we nog meer nodig?
 
600 gram suiker
1/2 liter water
1/2 deciliter limoen of citroen sap
 
Bij de seringen doe ik nog 2 plakken sinaasappel.
 
Alles afwegen en meten.
 
Suiker
 
 
 
Water
 
 
Beetje limoensap
 
 
Dit kan samen in de pan.
 
 
Als het kookt mogen de bloemen erbij.
 
 
Eventjes 1 minuut zachtjes doorkoken,
niet het beste voor de smaak.
 
Omdat veel van de etherische oliën vervliegen.
 
Maar omdat ik deze limonade siroop ook heb gemaakt om te bewaren,
moeten wel de gisten en schimmels dood.
 
We hoeven geen alcohol in onze (kinder) limonade.
Alhoewel dan slapen ze wel lekker......
 
Na het minuutje koken,
kan de warmte uit en laten we dit een uurtje afkoelen.
 
 
Even zeven.
 
 
En deze ook natuurlijk.
 
 
Mooie kleur geworden al zeg ik het zelf!
 
 
Ik drink het niet maar soms heb je nog wel eens een lege pet fles in huis.
 
Even goed spoelen met lauw water.
 
 
Vullen en in de koelkast.
 
 
Voor op een warme dag maak je een lekkere frisse bloemige limonade,
of gebruik het als basis voor een cocktail.
 
Even proeven.
 
 
 
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten