zondag 8 juni 2014

Kvas, letterlijk broodzuur maar dat klinkt niet als een lekker drankje!

Dit eeuwenoude drankje is niet alleen maar lekker, verfrissend en een bron van vitamine B en E.
 
Maar ook nog eens super eenvoudig te maken.
 
In Rusland is kvas al van oudsher een populaire drank,
die niet alleen in de winkel verkrijgbaar is,
maar vaak ook thuis zelf gemaakt wordt.
 
Het woord "kvas" wordt voor het eerst vermeld in het jaar 989 in een oorkonde,
en betekende zoveel als "desemdrank" of "zure drank",
daar de smaak van kvas lichtelijk zurig is.
 
's Zomers wordt de drank in Rusland en Oekraïne veelvuldig op straat verkocht, in grote tankwagens.
 
 Maar ook in Polen en de Baltische staten is kvas een bekende drank.
 
Na de implosie van de Sovjet-Unie in 1991 verdwenen de kvasventers van de straten in Letland,
 onder druk van nieuwe volksgezondheidswetten die de straatverkoop van kvas verboden,
en vele fabrieken moesten hun deuren sluiten.
 
Klinkt goed toch?
 
Ben benieuwd wat het gaat worden......
binnen 3 dagen weten we het.
 
Het is ook niet zomaar een drankje,
In Rusland jarenlang populairder geweest dan cola.
 
En ondanks het vergisten heeft het niet veel alcohol,
tussen de 0,5 en 2.2 % moet te doen zijn ;)
 
Ik ga ook 2 soorten maken,
de originele roggebrood versie en met groenten.
 
De groenten versie is wel heel anders en daarom kom ik daar later op terug. 
 
Wat hebben we nodig.
 
1.2 liter water
150 gram Brabants roggebrood
270 gram suiker
2 gram gist
 
Eerst langs de Groen supermarkt voor biologische producten.
 
 
Daar halen we alvast de groenten voor de wortel en bieten kvas en een 100% roggebrood.
 
Voor een volle brood smaak.
 
 
Het brood gaan we toasten op 220 graden in de oven,
goed donker maar niet zwart natuurlijk.
 
Dit geeft een lekkere geur en smaak aan de kvas.
 
 
Voor ongeveer 5 minuten.
 
 
Kook het water.
 
 
Suiker in de pan.
 
 
En los de suiker op.
 
 
Nu het suikerwater laten afkoelen tot kamertempratuur.
 
 
Als de toast is afgekoeld kan je het verkruimelen in een klempot.
 
 
Gist erbij,
en dit mag gewoon bakkers gist zijn.
 
 
 
Het water in afgekoeld en kan erbij.
 
 
Afdekken met een servet of een doek.
 
 
Dat mag nu 24 uur vergisten,
beetje schuimen, bubbelen en zo word een klein gedeelte van de suiker omgezet in koolzuurgas en alcohol!
 
Kijk het eens gaan,
alles leeft en heerlijk in beweging.
 
 
Na 1 dag gaan we zeven en mag alles is een beugel fles.
 
 
Handig die koffie filters.
 
 
Fles dicht en nog ongeveer 6 uur op kamer tempratuur,
toe heb ik de fles in de koelkast gezet.
 
Ik heb ervoor gekozen om er echt een frisdrank van te maken,
met veel koolzuurgas.
 
Dit is niet nodig en zelf koud drinken is geen verplichting.
 
Maar ik ben eigenwijs en geef er graag mijn eigen draai aan.
 
Een sterke beugelfles is dan een vereiste,
het zal niet de eerste zijn die barst.
 
Buiten de koelkast blijft het vergisten doorgaan vanwege alle suikers.
 
Over 2 a 3 dagen ga ik kijken wat het resultaat is.
 
Gelijk bruist er een nieuw idee,
het is tenslotte niet alleen de kvas wat staat te bruisen.
 
HET RUIKT NAAR EEN BELGISCH TRAPISTEN BIERTJE!
 
Dan ga ik de volgende keer een broodbier maken,
ik ben toch niet de eerste?????
 
Geen echt recept te vinden op internet.....
En toch waren er Sumeriers die 5000 jaar geleden al met hun vieze schimmel voeten door een papje van brood en water banjerden.
 
En wat ben ik ze dankbaar.....
De grondleggers van het moderne bier.
Hulde en een diepe buiging.
 
Oja bijna vergeten,
Groenten Kvas.
 
Deze kennen we nog.
 
 
Biologisch dus onbehandeld.
 
Maar een beetje afspoelen kan geen kwaad.
 
We gaan niet borstelen want de goede bodem bacteriën willen we behouden voor de fermentatie.
 
 
Hoeveel en wat hebben we nodig.
 
400 gram wortel en/of biet
20 gram gember
10 gram ongewassen zeezout
1 liter water (gefilterd of gekookt)
 
Na het schoonmaken snijden we de groeten fijn.
 
 
Gember erbij.
 
 
Zout natuurlijk.
 
 
Hierbij natuurlijk ;)
 
 
Alles in een pot, of fles.
Nou ben ik gek op klempotten dus dat doen we dan maar.
 
 
 
 
Water hebben we gekookt.
 
 
En terug gekoeld naar kamertempratuur.
 
En dan kan het op de groenten.
 
 
Ook hier een servet erover en vast zetten met een elastiek,
heb je geen elastiek dan helaastiekje een touwtje dan maar.
 
 
Dit is dan klaar in 2 a 4 dagen en het krijgt de mooiste kleur,
zeker deze roze witte chioggia biet.
 
Maar een rode, gele, witte of crapaudine biet volstaan.
 
Wel regelmatig het witte schuim eraf scheppen.
 
 
En daar verschijnt al een licht roze kvas.
 
 
Dit doen we ook bij de wortel.
 
 
Een tint van oranje komt al naar voren.
 
Ook met wortels kan je zoveel kanten op.
 
 
Ook hier het schuim eraf,
en een aantal keer herhalen.
 
 
Tot over een paar dagen voor het eind resultaat van de kvas.
 
Ik loop alvast op de zaken vooruit,
 
Na 3 dagen alles gezeefd,
de wortel en biet versie kan je gelijk drinken.
 
Lekker fris en een ziltige touch.
 
 
Gave kleur ook :) ik ben blij!
 
De traditionele Kvas heb ik een paar dagen laten nagisten op fles,
en daarna in de koelkast gezet.
 
Het is wel een beetje zoet maar ijskoud wel heel erg lekker.
 
 
Vashe zdoróvje, op uw gezondheid!


5 opmerkingen:

  1. Omdat ik erg nieuwsgierig was naar de smaak heb ik dit recept uitgeprobeerd.
    Alles goed gelukt maar helaas was het niet mijn smaak.
    Jeetje wat zoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jaaaaa het is zoet haha, daarmee kan je spelen door het langer te laten vergisten. dat komt ten goede aan het hoge suikerniveau en alcohol ;) wil je het snel consumeren experimenteer dan eens met minder suiker #succes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oef ik heb het ook eens geprobeerd.
    Bij mij ontplofte een fles precies toen ik er langs liep en ook nog op ooghoogte.... niets gebeurd maar wel een grote kliederboel.
    Desondanks, lekkerder dan het spul dat ik in de Rusische winkel kocht.

    CoolePascal

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hé Ferry, hoelang kan je het bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zijn er nog tips om iets te doen met de uit de kvass gezeefde,overgebleven groenten?

    BeantwoordenVerwijderen